Deponowanie pieniędzy w banku jest nieporównywalnie bardziej bezpieczną opcją aniżeli przechowywanie ich w domu. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet w banku pieniądze mogą zniknąć. Wbrew pozorom nie jest to zjawisko rzadkie. Ogromna aktywność cyberprzestępców oraz kradzież danych osobowych mogą skutkować włamaniem i wyczyszczeniem konta. Kto odpowiada finansowo za taką sytuację? Jak dochodzić swoich praw?
Kradzież pieniędzy z konta – czy to możliwe?
Ostatnie lata jasno pokazują, że kradzież pieniędzy z konta jest jak najbardziej możliwa i zdarza się stosunkowo nierzadko. Wynika to m.in. z uwagi na fakt, że usługi bankowe są w Polsce coraz bardziej powszechne: praktycznie każdy posiada dziś rachunek bankowy i dostęp do bankowości internetowej. Nie bez znaczenia jest również to, że bardzo chętnie z kont korzystamy, niemal codziennie logujemy się do aplikacji bankowej, często robimy zakupy online i płacimy w sklepach.
O tym, że jesteśmy coraz bardziej cyfrowym społeczeństwem, doskonale wiedzą też cyberprzestepcy, którzy starają się na wszelkie możliwe sposoby to wykorzystać. Podsyłają nam spreparowane wiadomości, które rzekomo wysyła do nas sam bank, dostawca mediów, kurier czy sprzedawca jednego z popularnych serwisów aukcyjnych. Jeśli stracimy czujność i bez uprzedniej weryfikacji klikniemy w link w takiej wiadomości, możemy narazić się na poważne problemy.
Zalogowanie się na fałszywej stronie, która do złudzenia przypomina stronę naszego banku najprawdopodobniej zakończy się wyczyszczeniem naszego konta, na przykład poprzez zainstalowanie oprogramowania śledzącego, które prędzej czy później pozna nasze dane do logowania i umożliwi przestępcom dostęp do naszych środków.
Kto odpowiada za kradzież pieniędzy z konta bankowego przez Internet?
Jeśli padniemy ofiarą przestępców i nasze konto zostanie wyczyszczone, musimy być przygotowani na długą przeprawę z bankiem. Co do zasady banki wychodzą z założenia, że wina leży po stronie klienta, gdyż nie dochował on należytej staranności i przekazał swoje dane do logowania w niepowołane ręce. Przepisy obowiązującego prawa stoją jednak po stronie konsumentów i na ogół pozwalają skutecznie dochodzić swoich praw przed sądem.
Korzystne dla konsumentów rozwiązania sporów sądowych wynikają na ogół wprost z art. 50 Prawa bankowego, które jasno wskazuje, że bank zobowiązany jest dokładać szczególnej staranności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przechowywanych środków.
Padłem ofiarą przestępców – co dalej?
Jeśli w niewyjaśnionych okolicznościach środki znikną z naszego konta, powinniśmy w pierwszej kolejności złożyć reklamację w banku i ustalić niezbędne fakty. Warto również podjąć wszelkie kroki, które pozwolą nam zabezpieczyć własne pieniądze – zmienić dane do logowania i wstrzymać ewentualne przelewy na rachunek (np. wpływ wynagrodzenia). Uchronimy się w ten sposób przed kolejnym skokiem na nasze pieniądze. O zdarzeniu poinformować powinniśmy również policję – jej ustalenia oraz notatki będą stanowić dowód w sprawie.
Jeśli nasza reklamacja zostanie odrzucona i bank uzna, że kradzież pieniędzy z konta jest naszą winą, rozważmy dochodzenie swoich praw na drodze sądowej. Samodzielna walka, bez znajomości obowiązujących przepisów prawa bankowego oraz doświadczenia w podobnych sprawach, może być bardzo trudna, dlatego warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnej pomocy. Bez obaw, nie będziemy mieli najmniejszych problemów ze znalezieniem podmiotów, które specjalizują się w takich sprawach.