Zadłużenie Polaków – miliony z nas nie radzą sobie ze spłatą zadłużenia

Niestety zadłużenie Polaków drastycznie rośnie. Badania pokazują, że przez ostatnie cztery lata wzrosło prawie trzykrotnie. W 2018 ich wysokość, według Krajowego Rejestru Długów, sięgnęła prawie 1,5 mld zł. Jakie możliwości prawne ma konsument w sytuacji, gdy jego spirala zadłużenia coraz silnie ciągnie go w dół? Czym jest upadłość konsumencka i czy każdy może skorzystać z tego rozwiązania?

Zadłużenie Polaków

Według raportu z 2019 roku, „InfoDług – Ogólnopolski Raport o Zaległym Zadłużeniu i Niesolidnych Dłużnikach” pod koniec 2018 r. problem z terminową spłatą zadłużenia miało prawie 3 mln Polaków. Łączna kwota tychże zobowiązań to ponad 70 mld złotych. Sytuacja jest poważna, a długi dotyczą coraz większej liczby gospodarstw domowych. Ten sam raport pokazuje, iż rośnie liczba osób, które zaciągnęły zobowiązania na min. 10 tys. złotych. Statystyczny Polak ma długi na kwotę około 4,5 tys. złotych, a w bazie samych firm pożyczkowych, z wyłączeniem banków, jest już około 350 tys. osób zadłużonych.

Upadłość konsumencka – sposób na długi

Gdy pętla długów zaciska się coraz mocniej, a konsument sam nie daje sobie rady ze zobowiązaniami, ustawodawca daje możliwość upadłości konsumenckiej. Jest to procedura mająca na celu redukcję lub umorzenie długów osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

Procedura pozwala wyjść z zaciągniętych zobowiązań, które powstały przed ogłoszeniem upadłości. Aby jednak zaistniała możliwość rozpoczęcia procesu upadłości konsumenckiej, muszą być spełnione dwa warunki.

Pierwszym elementem jest ocena racjonalności działań konsumenta. Jeśli zadłużenie powstało wskutek niedbalstwa i działań nierozsądnych ekonomicznie procedura nie zostanie wszczęta. Zaistniałą sytuację ocenia sąd na podstawie ustawy o upadłości konsumenckiej. Drugim warunkiem jest działanie zgodne z prawem.

Sąd może oddalić wniosek o wszczęciu postępowania upadłości konsumenckiej także wtedy, jeśli takie postępowanie było już prowadzone w sprawie tego konsumenta, ale zostało umorzone. Stanie się tak także, jeśli plan spłaty ustalony w poprzednim postępowaniu został uchylony z powodu nieuregulowania spłat lub zatajania przychodów. Może stać się tak również w przypadku, gdy konsument poda nieprawdziwe dane we wniosku o upadłość konsumencką.

Stąd, aby zmaksymalizować szansę najkorzystniejszego dla konsumenta potoczenia się sprawy, warto skorzystać z pomocy prawnej.

Procedura upadłości konsumenckiej

Pierwszym etapem jest złożenie wniosku, co wiąże się z kosztem jedynie 30 zł. Warto skorzystać z kancelarii prawnej, która pomoże przejść przez całość procesu postępowania. Już na samym początku istotne jest, aby prawidłowo wypełnić dokumenty, dotrzymać terminów, a następnie zadbać o to, by zadania wyznaczane przez syndyka były prawidłowo wykonywane.

Ze względu na mnogość specjalizacji różnych kancelarii najlepiej wybrać podmiot, który zajmuje się właśnie w tym konkretnym obszarem prawa. Jednym z nich jest Kancelaria Prawno-Finansowa D2D Group. Wyspecjalizowana kadra oferuje kompleksową obsługę prawną w postępowaniu, którego celem jest ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Klient ma pełne wsparcie w procedurze umorzenia długów – przygotowane zostają raporty i analizy sytuacji ekonomiczno-prawnej, a także ustalana jest indywidualna strategia działania w danej sytuacji. Upadłość konsumencka nie jest prostym czasem dla konsumenta, jednak odpowiednie wsparcie pozwoli mu lepiej przetrwać trudny okres.

Majątek konsumenta podczas postępowania upadłościowego staje się masą upadłościową, która przechodzi pod zarządzenie syndyka. Jego zadaniem jest inwentaryzacja majątku, do którego uzyska dostęp, a także przekazane zostaną mu wszelkie dokumenty dotyczące stanu majątku. Syndyk włącza do masy upadłościowej wartościowe dobra konsumenta, takie jak samochody, nieruchomości czy sprzęt RTV. Zalicza się do niego również część wpływającego na konto konsumenta wynagrodzenia z tytułu o umowy pracę. Reszta środków zostaje przeznaczona na podstawowe potrzeby, takie jak żywność i środki czystości.

Jeśli konsument w trakcie procedury będzie wykazywał się wolą wyjścia z tej trudnej sytuacji oraz chęcią współpracy, wtedy proces przebiegnie szybciej. Ostatecznie zostaną wstrzymane wszelkie postępowania, a długi spłacone bądź umorzone.

Możliwość upadłości konsumenckiej może stać się szansą na nowe, lepsze życie.

fot. materiały prasowe

Poprzedni artykułRegały magazynowe do firmy
Następny artykułNajlepsza folia do druku cyfrowego – co wybrać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj