Zasada działania wariatora w skuterze

Jazda skuterem jest bardzo łatwa i przyjemna, głównie dlatego, że nie posiada on tradycyjnej skrzyni biegów. Wystarczy odkręcić manetkę gazu, a pojazd samodzielnie przyspiesza do prędkości maksymalnej, robiąc to płynnie i bez szarpnięć.

W jaki sposób udało się to osiągnąć? Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda mechanizm przeniesienia napędu w typowym skuterze.

Płynne przeniesienie napędu
Za ten charakterystyczny sposób działania przekładni w skuterze odpowiada część zwana wariatorem. Jest ona różnie rozwiązana zależnie od producenta, znakomita większość opiera się jednak na pasie transmisyjnym lub łańcuchu, który porusza się na dwóch kołach o zmiennej średnicy. Jej zmiana odbywa się automatycznie pod wpływem siły napędowej i prędkości pojazdu oraz obrotów silnika. Wariatory powodują stałe przeniesienie momentu obrotowego, przyspieszenie skutera jest więc całkowicie płynne, bez charakterystycznych przerw jak ma to miejsce w manualnej skrzyni biegów, gdzie konieczne jest wysprzęglanie za każdym razem, gdy mamy potrzebę zmienić bieg. Jednocześnie wariator jest urządzeniem dosyć trwałym i praktycznie się nie psuje.

Skrzynie biegów CVT
Jednak zasadę wariatora wykorzystuje się dziś już nie tylko w motorowerach, ale także w innych pojazdach. Obecnie nawet do mocnych samochodów osobowych montuje się automatyczne skrzynie biegów CVT, które opierają się na praktycznie identycznej zasadzie, co przeniesienie napędu w skuterze. Przekładnie tego typu posiadają specjalny łańcuch, który jest w stanie przenieść wysoki moment obrotowy i moc nowoczesnych silników samochodowych. Sterowanie odbywa się całkowicie elektronicznie, dzięki czemu można uzyskać idealnie płynne przeniesienie mocy z motoru na koła pojazdu. Jednocześnie, ponieważ silnik jest eksploatowany zawsze w najlepszym możliwym zakresie obrotów, pojazdy ze skrzynią CVT są też bardzo ekonomiczne.

Jak widać, przykładów zastosowania wariatora jest bardzo wiele. Od dawna stosowano to w skuterach, a obecnie technologia ta dostaje się już także do samochodów osobowych, w ramach skrzyni CVT. Przekładnie te są coraz tańsze, łatwiejsze w naprawie, oraz coraz trwalsze. Jeśli pojazdy spalinowe utrzymają się na rynku jeszcze przez kilkanaście lat, CVT może stać się skrzynią biegów pierwszego wyboru.

Poprzedni artykułKampania SEM kluczem do większej sprzedaży
Następny artykułObróbka blachy na coraz wyższym poziomie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj