Jazda skuterem jest bardzo łatwa i przyjemna, głównie dlatego, że nie posiada on tradycyjnej skrzyni biegów. Wystarczy odkręcić manetkę gazu, a pojazd samodzielnie przyspiesza do prędkości maksymalnej, robiąc to płynnie i bez szarpnięć.
W jaki sposób udało się to osiągnąć? Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda mechanizm przeniesienia napędu w typowym skuterze.
Płynne przeniesienie napędu
Za ten charakterystyczny sposób działania przekładni w skuterze odpowiada część zwana wariatorem. Jest ona różnie rozwiązana zależnie od producenta, znakomita większość opiera się jednak na pasie transmisyjnym lub łańcuchu, który porusza się na dwóch kołach o zmiennej średnicy. Jej zmiana odbywa się automatycznie pod wpływem siły napędowej i prędkości pojazdu oraz obrotów silnika. Wariatory powodują stałe przeniesienie momentu obrotowego, przyspieszenie skutera jest więc całkowicie płynne, bez charakterystycznych przerw jak ma to miejsce w manualnej skrzyni biegów, gdzie konieczne jest wysprzęglanie za każdym razem, gdy mamy potrzebę zmienić bieg. Jednocześnie wariator jest urządzeniem dosyć trwałym i praktycznie się nie psuje.
Skrzynie biegów CVT
Jednak zasadę wariatora wykorzystuje się dziś już nie tylko w motorowerach, ale także w innych pojazdach. Obecnie nawet do mocnych samochodów osobowych montuje się automatyczne skrzynie biegów CVT, które opierają się na praktycznie identycznej zasadzie, co przeniesienie napędu w skuterze. Przekładnie tego typu posiadają specjalny łańcuch, który jest w stanie przenieść wysoki moment obrotowy i moc nowoczesnych silników samochodowych. Sterowanie odbywa się całkowicie elektronicznie, dzięki czemu można uzyskać idealnie płynne przeniesienie mocy z motoru na koła pojazdu. Jednocześnie, ponieważ silnik jest eksploatowany zawsze w najlepszym możliwym zakresie obrotów, pojazdy ze skrzynią CVT są też bardzo ekonomiczne.
Jak widać, przykładów zastosowania wariatora jest bardzo wiele. Od dawna stosowano to w skuterach, a obecnie technologia ta dostaje się już także do samochodów osobowych, w ramach skrzyni CVT. Przekładnie te są coraz tańsze, łatwiejsze w naprawie, oraz coraz trwalsze. Jeśli pojazdy spalinowe utrzymają się na rynku jeszcze przez kilkanaście lat, CVT może stać się skrzynią biegów pierwszego wyboru.