Zabezpieczenie imprez masowych

Na dużych imprezach zawsze jest ryzyko, że dojdzie do sytuacji zagrażającej zdrowiu i życiu uczestników. Stąd właśnie wziął się nakaz zapewnienia ochrony, za co odpowiada organizator wydarzenia. Co dokładnie kryje się po tym pojęciem?

Kiedy ochrona jest konieczna?

Zgodnie z przepisami, za imprezę masową uznaje się wydarzenie sportowe, rozrywkowe lub artystyczne organizowane w plenerze, w którym udział bierze co najmniej tysiąc osób, w przypadku imprezy w budynku jest to 300 osób. Na zorganizowanie tak dużej imprezy trzeba mieć zezwolenie, wydawane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta – wniosek należy złożyć na minimum 30 dni przed planowanym wydarzeniem.

Kolejny krok to powiadomienie straży pożarnej, policji, inspektora sanitarnego oraz ratownictwa medycznego o organizowanym evencie, tak by wszystkie te służby mogły zapewnić odpowiednie wsparcie uczestnikom zabawy. Obowiązkiem organizatora jest także wyznaczenie kierownika do spraw bezpieczeństwa – osoba pełniąca taką funkcję musi mieć odpowiednie kompetencje. Do ochrony obiektu wynajmowana jest agencja zewnętrzna, na przykład Omega Security. Wszystkie osoby ze służb porządkowych powinny mieć licencję zezwalającą na pracę w ochronie, a podczas imprezy każdy taki pracownik musi nosić identyfikator wydany przez organizatora.

Jak duża powinna być ochrona i jakie są jej uprawnienia?

Liczba ochroniarzy zależy od tego, jak duża jest impreza i ile osób weźmie w niej udział. Na 300 uczestników powinno przypadać minimum 10 pracowników ochrony, a jeśli jest to wydarzenie podwyższonego ryzyka, liczba ochroniarzy jest podwajana.

Zarówno służby porządkowe, jak i informacyjne, muszą być odpowiednio przeszkolone do obsługi imprez masowych. Do zakresu ich obowiązków należy między innymi kontrola biletów, sprawdzanie bagażu gości przechodzących przez bramki bezpieczeństwa, legitymowanie uczestników oraz przekazywanie policji osób, które zakłócają porządek i stanowią zagrożenie dla innych. Pracownicy ochrony mają obowiązek odmówić wstępu osobom agresywnym i będącym pod wpływem środków odurzających, jak również tym, które nie chcą się poddać kontroli przy wejściu na teren imprezy.

Przygotowanie terenu

W ramach zabezpieczenia imprezy organizator musi też sprawdzić cały teren pod kątem bezpieczeństwa i uzyskać pozytywną opinię od stosownych służb. Konieczne jest przygotowanie punktów pomocy medycznej oraz opracowanie planu awaryjnego na wypadek zagrożenia i ewakuacji gości.

Poprzedni artykułJak nauka języka obcego, to tylko w tej szkole językowej we Wrocławiu
Następny artykułChwilówki na raty – czy można mieć ich kilka na raz? Kredyt a problem ze spłatą

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj