Sitodruk jest jedną z najpopularniejszych technik drukowania i jest najczęściej wykorzystywany przez firmy do drukowania projektów na produktach o różnych rozmiarach i materiałach.
Drukowanie sitodrukowe można prześledzić już w 9000 r p.n.e, kiedy szablony były używane do ozdabiania egipskich grobowców i greckich mozaik. Od 221 do 618 r. szablony sitodruku były używane w Chinach do produkcji obrazów Buddy. Japońscy artyści przekształcili sitodruk w skomplikowaną sztukę, opracowując skomplikowany proces, w którym kawałek jedwabiu rozciągnięto na ramie, aby służył jako nośnik szablonów.
Jest używany od ponad 100 lat w sektorze komercyjnym i artystycznym i jest używany głównie do drukowania obrazów i projektów na koszulkach, torbach, papierze, drewnie, ceramice i innych materiałach.
Istnieją różne rodzaje sitodruku, w zależności od celu i zastosowanego procesu drukowania. Wśród nich znajdziemy serigrafię dla sektora projektowania graficznego, serigrafię dla sektora sztuki i druk tekstylny.
Jak to działa?
Aby drukować przy użyciu techniki sitodruku, stosowane są różne materiały. Na początek tworzona jest ramka drukująca, a raczej wzór jest drukowany na arkuszu, aby można było przenieść atrament.
Ramka jest umieszczana na koszulce i za pomocą skrobaka kolory są ekranowane (jedna warstwa dla każdego koloru, do maksymalnie czterech kolorów).
Przy nakładaniu warstwy atramentem ramowym pozostawia się go do wyschnięcia, a następnie można go użyć do innego zastosowania.
Pomimo kunsztu w ostatnich latach, sitodruk stał się bardziej nowoczesny, a obecnie dostępne są tusze i maszyny, które pozwalają nam uzyskać wyniki doskonałej jakości.
Z tego powodu w dzisiejszych czasach coraz więcej firm decyduje się na drukowanie sitodrukiem przy tworzeniu koszulek i innych przedmiotów z logo.
Jakie są zalety druku sitodrukowego?
– Doskonały stosunek jakości do ceny przy dużych nakładach,
– Doskonałe odwzorowanie kolorów,
– Trwałość spersonalizowanych przedmiotów,
– Wydruki odporne na wiele procedur prania.
Druk sitodrukowy jest zalecany dla projektów do czterech kolorów dodatkowych, na przykład logo, i prostych projektów graficznych. W przypadku krótkich serii i bardziej złożonych wydruków, takich jak fotografie lub projekty z gradacjami, zaleca się drukowanie cyfrowe.