Jak rozliczyć PIT przez internet?

Wypełnienie zeznania podatkowego przez internet znacznie przyspiesza cały proces rozliczenia się z Urzędem Skarbowym za dany rok. Dlatego coraz więcej Polaków decyduje się na wysłanie dokumentów online.

1.Programy do rozliczania PIT-u

2.Podążanie za instrukcją

3.Pamiętajmy o UPO

Chociaż rozliczenie się z PIT-u przez internet jest szybkie i stosunkowo łatwe, nadal część z nas woli tradycyjny sposób. Często wynika to z obaw oraz nieznajomości programów do rozliczania podatków. Te jednak stają się coraz prostsze i bardziej intuicyjne. Jak zatem skutecznie wypełnić PIT online?

Programy do rozliczania PIT-u

Podstawowym narzędziem, które umożliwia nam rozliczenie się z Urzędem Skarbowym za 2019 rok jest program do wysyłki PIT-u. Te spotkać można zarówno na portalach typowo finansowych, jak i po prostu wpisując odpowiednie hasło do wyszukiwarki internetowej. Kiedy już zdecydujemy się na konkretny program, trzeba pobrać go na komputer. Wcześniej należy upewnić się, że wersja jest kompatybilna z naszym systemem operacyjnym, jednak większość bez problemu działa na większości wersji systemu Windows czy Mac OS. Spora część tego typu programów, jak chociażby Twój e-PIT jest intuicyjna i łatwa w obsłudze. Najważniejszy jest brak pośpiechu oraz weryfikacja wszystkich danych, jakie przepisujemy z PIT-u 11 do formularza PIT 37.

Podążanie za instrukcją

Skrupulatne trzymanie się instrukcji zawartych w programie do rozliczania PIT-u może stanowić połowę sukcesu w wypełnianiu corocznej deklaracji. Część programów stworzona została z funkcją kreatora, dzięki czemu użytkownik jest przeprowadzany przez cały proces krok po kroku, wobec czego nie ma ryzyka, że w którymś momencie przegapimy pole do uzupełnienia lub zignorujemy ważny element formularza. W efekcie PIT 37 online jest bezbłędnie wyliczony, w czym często pomagają automatyczne funkcje, liczące samoistnie dane, na bazie liczb, które wpisaliśmy do formularza. Dzięki zautomatyzowaniu każda deklaracja jest dużo prostsza. Programy radzą sobie bardzo dobrze w sytuacjach, kiedy do rozliczenia mamy więcej niż jeden PIT. Jeśli pracujemy na zlecenie w kilku miejscach lub w danym roku akurat zmienialiśmy pracodawcę, każdy z nich powinien dostarczyć nam stosowny dokument. Dla rozliczenia liczba PIT-ów nie ma większego znaczenia, więc nie musimy obawiać się wyzwania uzupełnienia zeznania podatkowego z kilku PIT-ów. Niemniej niektóre pola w trakcie wypełniania deklaracji są selektywne, a uzupełnienie ich zależy w pełni od naszej woli. Jest tak m.in. z przekazaniem 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego lub przy wszelkiego typu ulgach, które mogą nam przysługiwać.

Pamiętajmy o UPO

Jednym z najważniejszych kroków podczas rozliczania PIT-u przez internet jest poświadczenie, że nasza deklaracja trafiła do Urzędu Skarbowego. Takim dokumentem jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, czyli UPO. Po wysyłce elektronicznej deklaracji podatkowej, zostaje jej nadany numer referencyjny. Nie świadczy on jednak o przyjęciu dokumentu, dlatego tak istotne jest otrzymanie UPO. Zazwyczaj plik z UPO trafia na naszą skrzynkę poczty elektronicznej lub bezpośrednio przez program do rozliczenia zeznania podatkowego. Co niezwykle ważne, UPO jest poświadczeniem poprawnego złożenia, zatem kiedy je otrzymamy, mamy pewność, że poprawnie przeprowadziliśmy cały proces, choć nie możemy mieć pewności, że w nasze zeznanie nie wkradł się żaden błąd. Jeśli UPO nie trafi do nas od razu po wysyłce PIT-u – nie ma powodu do paniki. Zwłaszcza osoby, które wysyłają deklaracje na tzw. ostatnią chwilę, mogą trafić na gorący okres w urzędach, do których spływają tysiące zeznań podatkowych. Czasami więc na UPO trzeba poczekać, zazwyczaj od kilku do kilkunastu godzin.

Poprzedni artykułUsługi adwokackie – porada prawna
Następny artykułNamioty – funkcjonalna przestrzeń na świeżym powietrzu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj